Je eigen Online Bedrijf starten (Stappenplan)

Jelle

Je eigen online bedrijf starten zoals je net zoals vele andere kunt genieten van een financiële vrijheid? Ondernemerschap kan voor vele een uitdaging zijn, maar is tegelijkertijd één van de grootste stappen die je kunt zetten en waar je trots op kunt zijn.

Maar hoe pak je dit het beste aan? In dit artikel ontdek je een handig stappenplan die je helpt om je eigen online bedrijf te starten en succesvol te worden.

Meer weten? Lees dan vooral snel verder.

Maar eerst ….

Je eigen online bedrijf starten kent verschillende voordelen. Natuurlijk klinken financiële en persoonlijke vrijheid, het niet meer werken voor een baas en je eigen uren inplannen mooi.

Maar besef goed dat rijk worden niet altijd een geen garantie is, dat het opstarten van een online bedrijf niet 1-2-3 gedaan is, dat je zeker in het begin hard moet werken en dat er aan het hebben van een online bedrijf ook nadelen verbonden zijn.

1. Bepaal wat voor soort online bedrijf je wilt starten

Voordat je een online bedrijf kunt beginnen is het belangrijk dat je goed nadenkt wat voor online bedrijf dat je wilt starten. Terwijl je hier kritisch over nadenkt, probeer je een idee te vinden waarop je de volgende vragen met een “ja” kunt beantwoorden.

  • Geef je erom?
  • Voldoet het aan een behoefte?
  • Zijn er mensen die behoefte hebben aan je idee?
  • Willen ze voor je idee betalen?
  • Is het mogelijk om je te onderscheiden van de concurrentie?

Probeer naast de “ja” zo gedetailleerd mogelijk het antwoord op al deze vragen op te schrijven. Zo krijg je een duidelijk idee wat je wilt en hoe je het aan moet gaan pakken.

Enkele online bedrijf starten ideeën zijn bijvoorbeeld het aanbieden van fysieke producten, digitale producten, coaching / consulting (SMMB), het aanbieden van een services al dan niet in combinatie met affiliate marketing of dropshipping.

2. Kies je juiste niche

Eén van de belangrijkste stappen van het starten van je eigen online bedrijf is het kiezen van een niche die niet alleen winstgevend is. Maar ook nog eens duurzaam. De meeste mensen die een online bedrijf starten maken een grote fout door eerst een product te kiezen en de juiste markt pas als laatste.

Wil je op een langer termijn succesvol zijn en blijven, dan doe je er goed aan om een onderwerp te kiezen waar je over enkele jaren nog steeds tijd in wilt steken. Denk dus goed na over wat bijvoorbeeld je passies zijn, waar ben je gespecialiseerd in, waar heb je een gat in een markt gevonden enzovoort.

Evalueer je niche ideeën

Heb je verschillende niches gevonden, dan de volgende stap deze grondig te evalueren. Dit kun je doen door in Google op brede en meer specifieke zoekwoorden te zoeken. Het doel hiervan is om te ontdekken wat voor content er allemaal al is geschreven, welke websites, blogs en andere online bedrijven al in je niche zitten.

Je krijgt dan een goed idee wat en waar ze verkopen, promoten en over praten. Wees ook niet bang voor mogelijke concurrentie. Concurrentie is namelijk een goed teken van vraag en online-levensvatbaarheid.

Kijk ook kritisch naar je doelgroep. Hoe beter je voor ogen hebt wat je ideale klant is, hoe gemakkelijker het wordt om de juiste mensen aan te trekken en een band met ze op te bouwen.

Als laatste kun je met vrienden of familie erover praten. Het is namelijk een fantastische manier om je ideeën te beoordelen. Het daagt je onder andere uit om je visie goed te verwoorden en je leert tegelijkertijd om je toekomstige online bedrijf te pitchen.

3. Maak het concreet

je eigen online bedrijf beginnen

Het is nu tijd geworden om je idee concreet te maken. Start als eerste met het bedenken van een goede en duidelijke bedrijfsnaam. Onthoud dat je bedrijfsnaam de eerste indruk is die je maakt.

Een goede bedrijfsnaam is er één die kort en krachtig is waardoor het makkelijk te onthouden is (tip: spreek de naam een aantal keren hardop uit). Zorg ervoor dat de naam die je kiest, past bij hetgeen dat je wilt gaan aanbieden. Bekijk ook goed of je naam nog relevant is wanneer je groeit en / of je je bedrijf wilt uitbreiden.

Heb je enkele bedrijfsnamen gevonden? Controleer dan over deze al bestaat en controleer ook gelijk of de domeinnaam ervan nog vrij is. Het is namelijk belangrijk om een domeinnaam te kiezen dat exact je bedrijfsnaam is of iets wat redelijk in de buurt zit. Je domeinnaam kun je via Neostrada controleren en registeren.

Maak je eigen website

Wil je een statische website met enkele eenvoudige pagina’s, dan is Wixx of een ander platform de uitkomst. Wil je gaan bloggen, dan raad ik je aan om voor WordPress te kiezen.

Dit systeem maakt het makkelijk om je website te beheren en er zijn verschillende plug-ins beschikbaar om beter in Google (of Bing) gevonden te worden.

Ben je een online retailer dan zijn er verschillende andere platformen beschikbaar. Denk dan aan de meer goedkopere en eenvoudige opties zoals Shopify of het meer populaire en geavanceerde webshop software zoals Magento.

Voor WordPress en Magento heb je wel een goede webhosting nodig. Ook hier raad ik aan om gebruik te maken van Neostrada vanwege hun ondersteuning, snelheid en veiligheid.

Enkele andere tips voor een goede website zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijke navigatie
  • Gebruik afbeeldingen, video’s om je verhaal te versterken
  • Zorg dat het gemakkelijk is om producten te kopen
  • Je website moet gebruiksvriendelijk zijn
  • Schrijf een duidelijk “over mij” pagina en wees niet bang om je eigen te laten zien

4. Hoe zet je je online bedrijf op de markt?

Het krijgen van je eerste verkopen is niet zo heel eenvoudig. Maar door vanaf het begin direct stappen te ondernemen om je online bedrijf te starten en op de markt te brengen kun je de verkoop stimuleren.

Hieronder vind je enkele goedkope en effectieve manieren die je meteen kunt implementeren om je online bedrijf op de markt te brengen.

Ken je doelgroep

Het goed definiëren van je doelgroep bepaalt zo’n beetje alle zakelijke / product en marketingbeslissingen die je neemt. De berichten die je gebruikt, de informatie die je deelt enzovoort hangt af van de groep mensen die je probeert aan te spreken.

Het definiëren van je doelgroep kun je op verschillende manieren doen. Maar het is verstandig om te beginnen met het opschrijven van de bekende gegevens zoals geslacht, leeftijd, relaties, interesses, hobby’s, problemen enzovoort.

Voor meer informatie over dit onderwerp raad ik je aan om het volgend artikel te lezen over hoe je persona’s maakt.

Een andere manier om meer over je doelgroep te weten te komen is het bespioneren van je concurrentie. Bezoek hun websites of social media accounts en neem vervolgens deze informatie mee om ervoor te zorgen dat je marketing zoveel mogelijk effect heeft.

Maak gebruik van social media

start met social media wanneer je je eigen online bedrijf wilt starten

Naast je eigen online bedrijf starten en het kennen van je doelgroep is het ook belangrijk dat je actief bent op de bekende social mediakanalen zoals Instagram, Pinterest, Facebook, LinkedIn of Twitter. Je bent dan niet alleen zichtbaar voor andere, maar je zet jezelf ook neer als een expert in je vakgebied.

De regels voor promotie van je content is zo’n beetje op alle social mediakanalen vergelijkbaar. Wel is belangrijk dat je content plaatst dat van hoge kwaliteit is en dat je publiek het waardevol vind.

Zo plaats ik op de Pinterest pagina van één van mijn affiliate websites geregeld koolhydraatarme recepten, omdat ik weet dat hier veel vraag naar is.

Ook is het belangrijk om eerst alle verschillende social mediakanalen te onderzoeken. Zoek uit op welke kanalen je potentiële klanten zitten. Door dit te onderzoeken leer je “de taal” van je doelgroep kennen. Dit kun je onder andere doen door:

  • De verschillende hashtags bekijken en wat er in het algemeen trending is
  • De zoekfunctie binnen het social mediakanaal te gebruiken
  • Te onderzoeken wat grote influencers delen en welke berichten het goed doen
  • De productnaam in te typen en te bekijken welke hashtags, gerelateerde hashtags en welke afbeeldingen er gebruikt worden

De gekregen informatie gebruik je weer bij het schrijven van je blogberichten, social media berichten en je eventuele productomschrijvingen. Verwerk hierin vergelijkbare zoekwoorden / hashtags en afbeeldingen.

Wanneer je aan de slag gaat met social media is consistentie belangrijk. Een actief betrokken merk zal op langer termijn veel succesvoller zijn dan iemand die nauwelijks berichten op social media plaatst.

Je kunt ervoor kiezen om dagelijks of wekelijks alles handmatig te doen, maar het is slimmer om te kiezen voor een handige planningstool zoals bijvoorbeeld Tailwind (geschikt voor Pinterest en Instagram). Dit soort tools nemen veel werk uit handen en je krijgt toegang tot functies zoals ingebouwde analyses, het beheren van meerdere kanalen enzovoort.

Daarnaast is social media ook een uitstekende plek op te starten en te experimenteren met betaalde advertenties. Zo maakt Facebook het tegenwoordig ongelofelijk eenvoudig om te adverteren om zowel hun platform als die van Instagram.

Verzamelen van e-mailadressen

Ondanks de opkomst van social media is e-mailmarketing en het verzamelen van e-mailadressen nog steeds ontzettend populair. Samen met social media en e-mailmarketing bereik je op een makkelijke manier je potentiële klanten en haal je meer omzet uit je website.

E-mailmarketing kent verschillende voordelen vergeleken met brieven of tijdschriften. Zo liggen de kosten lager en heb je de mogelijkheid om de respons nauwkeurig te meten. Daarnaast stuur je makkelijk gepersonaliseerde berichten wat weer voor een hogere conversieratio zorgt.

En wanneer je e-mailmarketing op de juiste manier toepast zorg je ervoor dat de inschrijver op je mailinglijst een klant word en misschien ook wel een terugkerende klant.

Het verkrijgen van e-mailadressen kun je op verschillende manieren doen zoals bijvoorbeeld:

  • Het plaatsen van duidelijke call-to-actions op bijvoorbeeld je startpagina
  • Maak gebruik van pop-up boxen of exitpop-ups zolang ze niet irritant overkomen
  • Voeg links naar je inschrijvingsformulier toe op je social media kanalen
  • Geef gratis dingen weg inruil voor een e-mailadres

Het opbouwen van een e-maillijst gaat langzaam dus houdt er wel rekening mee. Voor het verzamelen en het versturen van e-mails naar je inschrijvers is het slim om gebruik te maken van een goed e-mailmarketingplatform.

Er zijn verschillende aanbieders op de markt zoals Activecampaign, maar ik ben zelf vooral fan van Enormail vanwege hun opties en hun Nederlandstalige handleiding. (Klik hier om Enormail 1 maand lang gratis uit te proberen).

Vergeet ook niet dat je tijdens het uitbreiden van je e-maillijst je inschrijvers geregeld mailt met waardevolle content. Het omzetten van je leads naar klanten gebeurt alleen met consistente en nuttige inhoud.

Schrijf waardevolle content en wordt een expert in je niche

Eén van de sleutels naar een succesvolle online bedrijf is het schrijven van waardevolle, behulpzame en tijdloze content. Dit zijn dan artikelen die je lezers / doelgroep helpen, problemen oplossen of zelfs inspireren en motiveren.

Tijdloze content wordt vaak ook wel evergreen content genoemd. Dit is content dat voor een langere tijd mee gaat. Probeer daarom dan ook zoveel mogelijk content te schrijven dat een tijdloze uitstraling heeft.

Een ander belangrijk punt is om betrouwbaar en behulpzaam over te komen. Wanneer je een autoriteit binnen je niche bent kom je betrouwbaarder over. Je content zorgt ervoor dat je bezoekers geïnformeerd worden en wellicht worden ze dan ook overgehaald om je producten of diensten te kopen.

Tot slot: je eigen online bedrijf starten

In dit artikel heb je meer over de verschillende stappen gelezen om je eigen online bedrijf te starten. Online ondernemen is niet eenvoudig en sommige mensen zullen meer barrières tegenkomen dan andere.

Je zult misschien net zoals ik struikelen en stuntelen onderweg, je zult nieuwe ideeën uitproberen, nieuwe strategieën testen enzovoort. Maar het belangrijkste is dat je nooit op moet geven, hoe moeilijk het soms ook is.

Misschien duurt het lang, maar vergeet niet te concentreren op wat belangrijk is. Doe iets waar je om geeft. Omarm een groeimindset, wees niet bang om fouten te maken, leer constant en denk kritisch.

Ook jij kan je eigen online bedrijf starten.

De Online Ondernemer - Jelle

Hé! Ik ben Jelle en inmiddels alweer 6 jaar een ambitieuze (internet) ondernemer met een passie voor zo'n beetje wat alles met internet te maken heeft. Op deze website deel ik al mijn kennis met je via mijn blogs. Mocht je vragen hebben, mail dan gerust. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan de "over mij" pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.