Je eigen Online Bedrijf starten (Stappenplan)

Jelle

Je eigen online bedrijf starten, zodat je net zoals vele andere kunt genieten van een financiële vrijheid? Ondernemerschap kan een uitdaging zijn, maar is tegelijkertijd één van de grootste stappen die je kunt zetten en waar je trots kunt zijn.

Maar hoe pak je dit het beste aan? In dit artikel ontdek je een handig stappenplan die je helpt om je eigen online bedrijf te starten en succesvol te worden.

Ben je ook benieuwd naar dit stappenplan? Lees dan vooral snel verder.

1. Bepaal wat voor soort online bedrijf je wilt starten

Je eigen online bedrijf starten kent verschillende voordelen. Natuurlijk klinken financiële en persoonlijke vrijheid, het niet meer werken voor een baas en je eigen uren inplannen mooi. Maar besef goed dat een online bedrijf starten niet 1-2-3 gedaan is en dat het zeker in het begin hard werken is en dat er ook nadelen eraan verbonden zijn.

Voordat je een online bedrijf kunt beginnen is het belangrijk dat je goed nadenkt wat voor online bedrijf dat je wilt starten. Terwijl je hier kritisch over nadenkt, probeer je een idee te vinden waarop je de volgende vragen met een “ja” kunt beantwoorden.

Geef je erom? Voldoet het aan een behoefte? Zijn er mensen die behoefte hebben aan je idee? En willen ze hiervoor geld betalen? Is het mogelijk om je te onderscheiden van de concurrentie?

Probeer naast de “ja” zo gedetailleerd mogelijk het antwoord op al deze vragen op te schrijven. Zo krijg je een duidelijk idee wat je wilt en hoe je het aan moet gaan pakken.

Enkele online bedrijf starten ideeën zijn bijvoorbeeld het aanbieden van fysieke producten, digitale producten, diensten of coaching in combinatie met affiliate marketing of dropschipping.

2. Kies je juiste niche

Eén van de belangrijkste stappen van het starten van je eigen online bedrijf is het kiezen van een niche die niet alleen winstgevend is. Maar ook nog eens duurzaam. De meeste mensen die een online bedrijf starten maken een grote fout door eerst een product te kiezen en de juiste markt pas als laatste.

Wil je op een langer termijn succesvol zijn en blijven, dan doe je er goed aan om een onderwerp te kiezen waar je over enkele jaren nog steeds tijd in wilt steken. Denk dus goed na over wat bijvoorbeeld je passies zijn, waar ben je gespecialiseerd in, waar heb je een gat in een markt gevonden enzovoort.   

Evalueer je niche ideeën

Heb je verschillende niches gevonden, dan de volgende stap deze grondig te evalueren. Dit kun je doen door in Google op brede en meer specifieke zoekwoorden te zoeken. Het doel hiervan is om te ontdekken wat voor content er allemaal al is geschreven, welke websites, blogs en andere online bedrijven al in je niche zitten.

Je krijgt dan een goed idee wat en waar ze verkopen, promoten en over praten.

Kijk ook kritisch naar je doelgroep. Hoe beter je voor ogen hebt wat je ideale klant is, hoe gemakkelijker het wordt om de juiste mensen aan te trekken en een band met ze op te bouwen.

Als laatste kun je met vrienden of familie erover praten. Het is namelijk een fantastische manier om je ideeën te beoordelen. Het daagt je onder andere uit om je visie goed te verwoorden en je leert tegelijkertijd om je toekomstige online bedrijf te pichten.

3. Maak het concreet

je eigen online bedrijf beginnen

Het is nu tijd geworden om je idee concreet te maken. Als eerste begin je met het bedenken van een goede en duidelijke bedrijfsnaam. Een goede bedrijfsnaam is er één die kort en krachtig is waardoor het gemakkelijk te onthouden is.  (tip: spreek de naam een aantal keren hardop uit)

Zorg er ook voor dat de naam die je kiest, past bij hetgeen dat je wilt gaan aanbieden. En bekijk goed of je naam nog relevant is wanneer je groeit en / of je je bedrijf wilt uitbreiden.

Heb je enkele bedrijfsnamen gevonden? Controleer dan over deze al bestaat en bekijk ook gelijk of de domeinnaam ervan nog vrij is. Het is namelijk belangrijk om een domeinnaam te kiezen dat exact je bedrijfsnaam is of iets wat redelijk in de buurt zit. Je domeinnaam kun je via Neostrada controleren en registeren.

Maak je eigen website

Wil je een statische website met enkele eenvoudige pagina’s, dan is Wixx of dergelijks een uitkomst. Wil je bloggen dan raad ik je aan om voor WordPress te kiezen. WordPress maakt het makkelijk om je website te beheren en er zijn verschillende plug-ins beschikbaar om beter in Google gevonden te worden, webshop mogelijkheden en nog meer andere soorten plug-ins.

Ben je een online retailer dan zijn er verschillende andere platformen beschikbaar. Denk dan aan de meer goedkopere en eenvoudige opties zoals Shopify of het meer populaire en geavanceerde webshop software zoals Magento.

Voor WordPress en Magento heb je wel een goede webhosting nodig. Ook hier raad ik aan om gebruik te maken van Neostrada vanwege hun ondersteuning, snelheid en veiligheid.

Enkele andere tips voor een goede website zijn bijvoorbeeld:

  • Duidelijke navigatie
  • Gebruik afbeeldingen, video’s om je verhaal te versterken
  • Zorg dat het gemakkelijk is om producten te kopen
  • Je website moet gebruiksvriendelijk zijn
  • Schrijf een duidelijk “over mij” pagina en wees niet bang om je eigen te laten zien

5. Schrijf waardevolle content en wordt een expert in je niche

Eén van de sleutels naar een succesvolle online bedrijf is het schrijven van waardevolle, behulpzame en tijdloze content. Dit zijn dan artikelen die je lezers / doelgroep helpen, problemen oplossen of zelfs inspireren en motiveren.

Tijdloze content wordt vaak ook wel evergreen content genoemd. Dit is content dat voor een langere tijd mee gaat. Probeer daarom dan ook zoveel mogelijk content te schrijven dat een tijdloze uitstraling heeft.

Een ander belangrijk punt is om betrouwbaar en behulpzaam over te komen. Wanneer je autoriteit binnen je niche bent kom je betrouwbaarder over. Je content zorgt ervoor dat je bezoekers geïnformeerd worden en wellicht worden ze dan ook overgehaald om je producten of diensten te kopen.

6. Bouw een mailinglijst op

E-mailmarketing is niet tegenwoordig niet meer weg te denken als je een eigen online bedrijf wilt starten. Dankzij e-mailmarketing bereik je op een makkelijker manier je potentiële klanten, haal je meer omzet uit je website en nog veel meer.

E-mailmarketing kent dan ook verschillende voordelen vergeleken met brieven of tijdschriften. Zo liggen de kosten lager en heb je de mogelijkheid om de respons nauwkeurig te meten. Daarnaast stuur je makkelijk gepersonaliseerde berichten wat weer voor een hogere conversieratio zorgt.

Wanneer je e-mailmarketing op de juiste manier toepast zorg je ervoor dat de inschrijver op je mailinglijst een klant word of zelfs een terugkerende klant.

E-mailadressen verkrijg je onder andere door je website in te richten, zodat mensen zich kunnen inschrijven op bijvoorbeeld nieuwsbrieven of geef een product, dienst of een e-book gratis weg in ruil voor een e-mailadres.

Wil je nu ook starten met e-mailmarketing? Probeer dan 1 maand gratis Enormail.

7. Ga aan de slag met Social Media

Je eigen bedrijf starten - ga aan de slag met social media

Naast je eigen online bedrijf starten is het ook belangrijk dat je actief en aanwezig ben op social media. Je maakt je niet alleen zichtbaar voor mensen, maar je zet jezelf ook neer als een expert in je vakgebied. Een ander voordeel is dat je sneller en beter in contact kan komen met je doelgroep.

Bekijk vervolgens wat voor waardevolle content je het beste kunt delen met je doelgroep. Zo kan een blog bijvoorbeeld flink wat verkeer krijgen vanuit Twitter of Facebook. Terwijl een modewinkel meer verkeer krijgt uit Pinterest of Instagram.

Voor een bedrijf dat professionele cv-services aanbiedt, is het weer de moeite waard om te kijken naar een profiel op LinkedIn.

Wanneer je aan de slag gaat met social media is consistentie ontzettend belangrijk. Een actief betrokken merk zal op langer termijn veel succesvoller zijn, dan iemand die nauwelijks berichten op social media plaatst.

Daarnaast is social media ook een uitstekende plek om te starten en te experimenteren met betaalde advertenties. Zo is Facebook ideaal om op te adverteren op zowel hun eigen platform als die van Instagram.

Je eigen online bedrijf starten: geef nooit op

In dit artikel heb je meer over acht verschillende stappen gelezen om je eigen online bedrijf te starten. Online ondernemen is niet eenvoudig en sommige mensen zullen meer barrières tegenkomen dan andere. Je zult misschien net zoals ik struikelen en stuntelen onderweg, je zult nieuwe ideeën uitproberen, nieuwe strategieën testen enzovoort. Maar het belangrijkste is dat je nooit op moet geven, hoe moeilijk het soms ook is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.