
Je eigen online bedrijf starten zoals je net zoals vele andere kunt genieten van een financiële vrijheid? Ondernemerschap kan een uitdaging zijn, maar is tegelijkertijd één van de grootste stappen die je kunt zetten en waar je trots op kunt zijn.
Maar hoe pak je dit het beste aan? In dit artikel ontdek je een handige gids die je helpt om je eigen online bedrijf te starten en succesvol te worden. Lees dus snel verder.
Maar eerst ….
Je eigen online bedrijf starten kent verschillende voordelen. Natuurlijk klinken financiële en persoonlijke vrijheid, het niet meer werken voor een baas en je eigen uren inplannen mooi.
Maar besef goed dat rijk worden niet altijd een geen garantie is, dat het opstarten van een online bedrijf niet 1-2-3 gedaan is, dat je zeker in het begin hard moet werken en dat er aan het hebben van een online bedrijf ook nadelen verbonden zijn.
Stap 1. Bepaal wat voor soort online bedrijf je wilt starten
Voordat je een online bedrijf kunt starten is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat voor een online bedrijf je wilt starten. Terwijl je hier kritisch over nadenkt probeer je een idee te vinden waarop je de volgende vragen met een ja kunt beantwoorden:
- Geef je om het idee?
- Voldoet je idee aan een behoefte?
- Willen mensen voor je idee betalen?
- Kun jij jezelf onderscheiden van de concurrentie?
Probeer naast de “ja” zo gedetailleerd mogelijk de antwoorden op deze vragen op te schrijven. Je krijgt dan een duidelijk idee wat je wilt en hoe je het aan moet pakken.
Enkele online bedrijf starten ideeën zijn bijvoorbeeld het aanbieden van fysieke, digitale producten, coaching / consultant (SMMB), het aanbieden van een service al niet in combinatie met affiliate marketing of dropshipping.
Stap 2. Kies je juiste niche
Eén van de belangrijkste stappen van het starten van een eigen online bedrijf is het kiezen van een niche dat niet alleen winstgevend is, maar ook nog eens duurzaam. De meeste mensen die een online bedrijf starten maken een grote fout door eerst een product te kiezen en de juiste markt pas als laatste.
Wanneer je op langer termijn succesvol wilt zijn en blijven doe je er goed aan om een onderwerp te kiezen waar je over enkele jaren nog steeds tijd in wilt steken. Denk dus goed na over wat je bijvoorbeeld je passies zijn, waar ben je gespecialiseerd in, waar heb je een gat in een markt gevonden enzovoort.
Heb je een lijst gemaakt met enkele passies, vaardigheden en hobby’s? Dan is het nu tijd om deze te evalueren.
Evalueer je niche ideeën
Heb je enkele niche ideeën gevonden dan is de volgende stap om deze grondig te evalueren. Dit kun je doen door in de Google zoekmachine op brede en meer gespecialiseerde zoekwoorden te zoeken. Hierdoor ontdek je vrij eenvoudig wat voor content er allemaal is geschreven, welke websites, blogs en andere online bedrijven al in je niche zitten.
Je krijgt dan een goed idee wat en waar ze verkopen, promoten en over praten. Wees ook niet bang voor mogelijke concurrentie. Concurrentie is namelijk een goed teken van vraag en online levensvatbaarheid.
Kijk ook kritisch naar je doelgroep. Hoe beter je voor ogen hebt wat je ideale klant is, hoe makkelijke het wordt om de juiste mensen aan te trekken en daarmee een band op te bouwen.
Als laatste kun je met vrienden of familie erover praten over je ideeën. Het daagt je namelijk uit om onder meer je visie goed te verwoorden en je leert tegelijkertijd je toekomstige online bedrijf te pitchen.
Stap 3. Maak het concreet

Dan is het nu tijd geworden om je idee concreet te maken. Start als eerste met het bedenken van een goede en duidelijk bedrijfsnaam. Onthoudt dat je bedrijfsnaam de eerste indruk is die je maakt.
Een goede bedrijfsnaam is er één die kort en krachtig is waardoor het makkelijk te onthouden is. (Tip: spreek de naam enkele keren hardop uit) Zorg ervoor dat de naam die je kiest past bij wat je wilt gaan aanbieden. Bekijk ook goed of je naam nog relevant is wanneer je groeit / of wanneer je je bedrijf wilt uitbreiden.
Heb je enkele bedrijfsnamen gevonden? Controleer dan of deze bestaan en controleer ook gelijk of de domeinnaam nog vrij is. Het is namelijk belangrijk om een domeinnaam te kiezen dat exact je bedrijfsnaam is of iets wat redelijk in de buurt zit. Je domeinnaam kun je via Cloud86 controleren en registeren.
Maak je eigen website
De volgende stap is het maken van je eigen website. De vraag is alleen of je een statische website wilt met enkele eenvoudige pagina’s. In dat geval is Wixx of een ander soortgelijk platform een uitkomst. Wil je gaan bloggen dan raad ik je aan om te kiezen voor WordPress.
Met WordPress beheer je je website vrij eenvoudig en er zijn verschillende plugins beschikbaar om beter in Google of Bing gevonden te worden.
Ben je een online retailer, dan zijn er verschillende andere platformen beschikbaar. Zo is er de meer goedkopere optie zoals Shopify of het meer populaire en geavanceerde webshop software Magento.
Wel heb je voor WordPress en Magento goede webhosting nodig. Ook hier raad ik je aan om gebruik te maken van Cloud86 vanwege hun ondersteuning, snelheid en veiligheid.
Heb je geen zin of heb je niet de technische kennis om een goede en converterende website op te zetten? Dan raad ik Phoenix aan. Meer informatie over dit systeem vind je in mijn Phoenix review.
Enkele andere tips voor een goede website zijn:
Stap 4. Je online bedrijf op de markt zetten
Het krijgen van je eerste verkopen is niet eenvoudig. Maar door vanaf het begin direct de juiste stappen te ondernemen om je online bedrijf te starten en op de markt te brengen kun je de verkopen stimuleren. Hieronder vind je enkele goedkope en effectieve manieren die je meteen kunt uitvoeren om je online bedrijf op de markt te brengen.
Ken je doelgroep
Het goed definiëren van je doelgroep bepaalt zo’n beetje alle zakelijke / product en marketingbeslissingen die je neemt. De berichten die je gebruikt, de informatie die je deelt hangt af van de groep mensen die je probeert aan te spreken.
Het definiëren van je doelgroep kun je op verschillende manieren doen. Maar start als eerste met het opschrijven van het geslacht, leeftijd, relaties, interesses, hobby’s, problemen enzovoort. Voor meer informatie over dit onderwerp raad ik je aan om het volgend artikel te lezen hoe je goede persona’s maakt.
Een andere manier om meer over je doelgroep te weten te komen is het bespioneren van je concurrentie. Bezoek hun websites of social media-accounts en neem vervolgens deze informatie mee om ervoor te zorgen dat je marketing zoveel mogelijk effect heeft.
Maak gebruik van social media

Naast je eigen online bedrijf starten en het kennen van je doelgroep is het ook belangrijk dat je actief bent op social media zoals Instagram, Pinterest, Facebook, LinkedIn of Twitter. Je bent dan niet alleen zichtbaar voor andere, maar je zet jezelf ook neer als expert in je vakgebied.
De regels voor promotie van je content is zo’n beetje op alle social media kanalen vergelijkbaar. Maar zorg wel dat de content die je plaats van hoge kwaliteit en dat je publiek je content waardevol vind.
Zo plaats ik op mijn Pinterest pagina van één van mijn affiliate websites geregeld koolhydraatarme recepten omdat ik weet dat hier veel vraag naar is.
Onderzoek op welke social mediakanalen je potentiële klanten zitten. Door dit te onderzoeken leer je de “taal” van je doelgroep kennen. Dit doe je onder meer door:
Al deze informatie gebruik je weer bij het schrijven van je blogberichten, social media berichten en eventuele productomschrijvingen. Verwerk hierin vergelijkbare zoekwoorden, hashtags en afbeeldingen.
Wanneer je aan de slag gaat en je wilt geld verdienen met social media, dan is consistentie belangrijk. Een actief betrokken merk zal op langer termijn vele malen succesvoller zijn dan iemand die nauwelijks berichten op social media plaatst.
Je kunt ervoor kiezen om dagelijks of wekelijks alles handmatig te doen. Maar het is slimmer om te kiezen voor een automatische planningstool zoals Tailwind dat geschikt is voor Pinterest of Instagram. Dit soort tools nemen veel werk uit handen en je krijgt toegang tot functies zoals ingebouwde analyses, het beheren van meerdere kanalen enzovoort.
Daarnaast is social media ook een uitstekende plek om te starten en te experimenteren met betaalde advertenties. Zo maakt Facebook het eenvoudig om te adverteren op zowel hun platform als die van Instagram.
Verzamelen van e-mailadressen
Ondanks de opkomst van social media is e-mailmarketing en het verzamelen van e-mailadressen nog steeds ontzettend populair. Samen met social media en e-mailmarketing bereik je op een eenvoudige manier je potentiële klanten en haal je meer omzet uit je website.
E-mailmarketing kent namelijk verschillende voordelen vergeleken met brieven of tijdschriften. De kosten liggen lager en heb je de mogelijkheid om de respons nauwkeurig te meten. Daarnaast stuur je gepersonaliseerde berichten wat weer voor een hogere conversieratio zorgt.
En gebruik je e-mailmarketing op de juiste manier, dan zorg je ervoor dat de inschrijver op je mailinglijst een klant word en misschien ook wel een terugkerende klant.
Het verkrijgen van e-mailadressen kun je op verschillende manieren doen zoals:
Voor het verzamelen en het versturen van e-mails naar je inschrijvers is het slim om gebruik te maken van een goed e-mailmarketingplatform. Er zijn verschillende aanbieders op de markt zoals ActiveCampaign, maar ik ben fan van Enormail vanwege hun opties en hun Nederlandse kennisbank.
Vergeet ook niet om je inschrijvers geregeld te mailen met waardevolle content. Het omzetten van je inschrijvers naar klant gebeurt alleen met consistentie en nuttige inhoud.
Schrijf waardevolle content en wordt een expert in je niche
Eén van de sleutels naar een succesvolle online bedrijf is het schrijven van waardevolle, behulpzame en tijdloze content. Dit zijn artikelen die je lezers / je doelgroep helpen, problemen oplossen of zelfs inspireren en motiveren.
Tijdloze content wordt vaak ook wel evergreen content genoemd. Dit is content dat voor een langere tijd mee gaat. Probeer daarom zoveel mogelijk content te schrijven dat een tijdloze uitstraling heeft.
Een ander punt is om betrouwbaar en behulpzaam over te komen.
Wanneer je een autoriteit binnen je niche bent kom je betrouwbaarder over. Je content zorgt ervoor dat je bezoekers geïnformeerd worden. Misschien worden ze dan overgehaald om je producten of diensten te kopen.
Tot slot: je eigen online bedrijf starten
In dit artikel heb je meer over de verschillende stappen gelezen om je eigen online bedrijf te starten. Online ondernemen is niet eenvoudig en sommige mensen zullen meer barrières tegenkomen dan andere.
Je zult misschien net zoals ik struikelen en stuntelen onderweg, je zult nieuwe ideeën uitproberen, nieuwe strategieën testen enzovoort. Maar het belangrijkste is dat je nooit op moet geven, hoe moeilijk het soms ook is.
Misschien duurt het lang, maar vergeet niet te concentreren op wat belangrijk is. Doe iets waar je om geeft. Omarm een groeimindset, wees niet bang om fouten te maken, leer constant en denk kritisch. Ook jij kan je eigen online bedrijf starten.
Over de auteur
Jelle
Hé! Ik ben Jelle en inmiddels alweer 7+ jaar een ambitieuze (internet) ondernemer met een passie voor zo'n beetje wat alles met internet te maken heeft. Op deze website deel ik al mijn kennis en ervaringen met verschillende online verdienmodellen waaronder affiliate marketing, beleggen en crypto. Mocht je vragen hebben, mail dan gerust. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan de "over mij" pagina.