Hoe werkt affiliate marketing?

Jelle

Hoe werkt affiliate marketing? Affiliate marketing is een verdienmodel waarbij een adverteerder zijn partners, ook wel de affiliate genoemd een percentage van een verkoop mogelijk gemaakt door de affiliate betaald. Als eigenaar van een goed draaiende website is het een manier om geld te verdienen zonder er al te veel moeite in te steken. Je hoeft je alleen maar aan te melden bij een affiliate netwerk en er een account aan te maken. Zodra je de goedkeuringsprocedure hebt doorstaan start je met het plaatsen van advertenties op je website of blog.

Kies voor producten die bij je passen

Het is logisch en belangrijk dat je producten en adverteerders kiest die bij je content passen. De producten vind je terug in de affiliate programma’s van de adverteerders. Kies voor adverteerders wiens producten passen bij de inhoud van je website of blog, zodat je links naar hun producten feilloos kunt toevoegen in je content. Aan de andere kant kunnen de adverteerders ook inspirerend werken waardoor je over bepaalde producten kunt schrijven.

Gebruik je banners of links?

Bij affiliate marketing heb je de keuze om banners of links te plaatsen op je website of blog. Je beslist zelf hoeveel ruimte op je website je vrijhoudt om banners te plaatsen. Er zijn vele formaten en variaties beschikbaar.

Affiliate links zijn iets makkelijker toe te voegen in de content van je website. Het voordeel is dat ze minder opvallen dan banners en dat bezoekers sneller geneigd zijn om er op te klikken omdat het minder als echte promotie aanvoelt.

Wat houdt PPS, PPV, PPC of PPL in?

Er bestaan verschillende constructies om te worden uitbetaald. Zo staat PPS voor pay-per-sale, waarbij je als affiliate marketeer een uitbetaling per verkoop ontvangt. Dit is veruit de meest favoriete manier van adverteerders om je uit te betalen. Zo hoeven zij enkel een commissie te betalen als ze ook daadwerkelijk een product verkopen. Bezoekers die enkel doorklikken en niet kopen, krijgen ze er gratis bij.

Je kan ook uitbetaald worden per view, dit noemen we PPV ofwel pay-per-view. Elke keer als de banner of link van de adverteerder wordt vertoond, krijg jij een stukje commissie uitbetaald. Dit is een interessante constructie als je een goed bezochte website hebt.

Bij PPC (pay-per-click) betaalt de adverteerder voor elke bezoeker die via de link of banner op je website op zijn website terecht komt.

PPL (pay-per-lead) betekent dat je commissie krijgt als één van je bezoekers via je link of banner contact opneemt met de adverteerder, zich inschrijft voor de nieuwsbrief van de adverteerder of een bijvoorbeeld proefproduct aanvraagt.

Hoe kun je met affiliate marketing geld verdienen?

Maar hoe kan een adverteerder nu een verkoop of lead aan jouw website linken? Elke link of banner die je via een affiliate netwerk plaatst, bevat een stukje code met je persoonlijke ID of een gebruikersnaam. Dankzij deze code kan het affiliate netwerk registreren via welke links en banners de website van de adverteerder worden bekeken of verkocht.

Waarom zijn cookies belangrijk?

Doordat alle affiliate links en banners een persoonlijke code bevatten, zijn cookies van groot belang voor de affiliate marketing. Cookies leggen je gegevens en de gegevens van de bezoeker vast en houden alle vervolgacties bij. Op deze manier wijst het affiliate netwerk elke transactie aan de juiste affiliate partner toe.

Hoeveel commissie krijg je op een verkoop?

Elk affiliate netwerk hanteert zijn eigen commissiepercentage. Dit percentage kan bij de betere affiliate netwerken oplopen tot 40% van de verkoopprijs. In het geval dat je een paar banners naast je content zet, zal dit leiden tot al een paar extra tientjes per maand. Wil je meer geld verdienen, zal je je website moeten verbeteren om te verkopen en de affiliateproducten op een aantrekkelijke manier moeten presenteren.

Wanneer krijg je uitbetaald?

Als er via je website een bestelling wordt geplaatst, wordt de verkoop direct geregistreerd en kan je de commissie hiervoor direct terugvinden in je account bij het affiliate netwerk. Zodra de adverteerder de verkoop heeft goedgekeurd, kan de commissie uitbetaald worden. Helaas gebeurt het af en toe dat een verkoop toch niet doorgaat of dat een koper het product terugstuurt, en dat je uiteindelijk toch geen commissie ontvangt.

De voor- en nadelen van affiliate marketing

Affiliate marketing is een gemakkelijke manier om dagelijks extra inkomsten te maken. Je kan er van thuis uit aan werken en als je graag schrijft, is het leuk om in je dagactiviteiten te integreren, door bv. reviews of blogs te schrijven. Deze content hoef je slechts één keer te schrijven en kan daarna nog enkele jaren lang commissie opleveren.

Een groot voordeel is dat er maar weinig geldrisico’s verbonden aan affiliate marketing. Je hoeft er naast de investeringen aan je website zelf geen geld in te pompen. Daarnaast kun je door samen te werken met een bekend merk je eigen naamsbekendheid ook versterken.

Het nadeel van affiliate marketing is dan weer dat je op een “no cure, no pay ” basis werkt. Dit betekent dat je niets verdient als je geen verkopen maakt. Om verkopen te maken, heb je een aanzienlijk bezoekersaantal nodig. Je zult dus veel tijd moeten besteden aan het aantrekken van een genoeg publiek.

Helaas ben je als affiliate marketeer ook overgeleverd aan de goedheid van een adverteerder. Je kunt zelf maar weinig invloed uitoefenen op het goed- of afkeuren van verkopen en leads. Als je merkt dat een bepaalde adverteerder veel verkopen afkeurt of enkel commissies onder een bepaald bedrag goedkeurt, kan je er voor kiezen om in de toekomst geen links van deze adverteerder meer te publiceren.

Een laatste nadeel is dat er veel competitie is in de affiliate marketing. Iedereen wil graag een deel van de koek en er zijn veel websites die zich specifiek richten op het verzamelen en promoten van affiliate links.

Content, content en content

Een blog of website staat of valt met content. Met je content wil je bezoekers aantrekken en boeien. Bedoeling is dat je je lezers meerwaarde bied en dat ze geneigd zijn om ruime tijd te blijven hangen én om terug te komen. Om regelmatig content te blijven maken, is het aan te raden om voor een onderwerp/niche te kiezen waar je een passie voor hebt. Anders is het bijna niet houdbaar om op wekelijkse basis de content te maken die nodig is om genoeg bezoekers te krijgen. Adverteerders zijn immers niet geïnteresseerd in websites waar verouderde content op staat, of websites die geen bezoekers aantrekken.

Door websites zoals Google Analytics analyseer je het gedrag van je bezoekers. Zo ontdek je welke content het meest gelezen word, op welke pagina’s je bezoekers blijven hangen en hoe lang, met welke zoekopdracht je bezoekers op je website zijn terecht gekomen. Het is een interessante tool om in meer relevante content te voorzien.

Tot slot

Hoe werkt affiliate marketing? Zoals je hierboven kan lezen, is die vraag niet met een paar woorden te beantwoorden. Alles begint met een goedlopende website en een account op een affiliate netwerk. Daarvan uit begin je aan je netwerk en inkomsten te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer artikelen

Klik op 1 van de categorieën en ontdek meer interessante artikelen.