Ga naar de inhoud
Moneybird review en ervaringen

Moneybird Review en Ervaringen (2024)

Moneybird is één van de meest bekende online boekhoudprogramma’s van Nederland. Wellicht ben je dan ook op deze pagina uitgekomen omdat je op zoek was naar een uitgebreide Moneybird review of omdat je meer wil weten wat je allemaal met het boekhoud pakket kunt doen.

Ik heb inmiddels meer dan 3 jaar ervaring met dit boekhoudprogramma en in deze review ga ik je meer vertellen over wat Moneybird nu is, voor wie het boekhoudprogramma geschikt is, alle mogelijkheden van Moneybird, mijn persoonlijke ervaringen en een kleine verrassing aan het einde van deze review. Ga er dus goed voor zitten en lees snel verder.

Wat is Moneybird?

Moneybird is een Nederlands en een Engelstalig online boekhoudprogramma dat zich richt op kleine ondernemers zoals freelancers, zzp’ers en op Mkb’ers. Wanneer je gebruikmaakt van dit online boekhoudprogramma kun je in principe zelf op een eenvoudige manier je volledige boekhouding bijhouden 

De mogelijkheden van het boekhoudprogramma Moneybird

Nu je weet wat Moneybird is en voor wie het boekhoudprogramma geschikt is wil ik je (in het kort) meer vertellen over de verschillende functies van Moneybird. 

1. Workflow

Wanneer je een account hebt aangemaakt en ingelogd bent krijg je een welkomstscherm te zien met je persoonlijke doelen. De getoonde doelen leiden je in het begin stap voor stap door boekhoudprogramma en laten je kennismaken met het online boekhoudprogramma.

Tijdens het volgen van deze doelen ga je dan ook aan de slag met zogenaamde “Workflows”. Hier stel je bijvoorbeeld de standaard instellingen in zoals taal, valuta, het rekeningnummer van je zakelijke bankrekening en de titel van je offertes en facturen. Maar heb je ook de mogelijkheid om bijlagen toe te voegen die automatisch worden toegevoegd aan je offertes of facturen. 

Andere mogelijkheden die terugkomen zijn betalingsvoorwaarden, persoonlijk e-mailbericht bij je offertes of facturen en welke online betaalmethodes je wilt aanbieden aan je klanten. 

De hierboven genoemde opties zijn maar een klein deel die de Workflows bevatten. Voor alle mogelijkheden raad ik je aan om deze pagina door te nemen. 

Moneybird doelen

2. Offertes

2. Offertes

Als je de workflows helemaal hebt doorlopen ben je klaar om een offerte op te stellen. Die doe je heel simpel door in het menu op de tab “Offerte” te klikken en vervolgens op de knop “Offerte toevoegen” te klikken. Je krijgt vervolgens de offerte lay-out te zien en je kunt hier de benodigde gegevens toevoegen zoals het contact  en de offerte omschrijving. 

Is het contact nieuw, dan kun je heel eenvoudig een nieuw contact toevoegen vanuit het offertescherm. Je kunt namelijk zoeken in de KVK en is het contact daarin gevonden dan worden de contactgegevens en dergelijken automatisch voor je ingevuld. Dit bespaart weer een hoop tijd. 

Is je contact toegevoegd, dan is het pas mogelijk om de rest van je offerte in te vullen en aan te passen. Bij het opstellen van een offerte kun je kiezen uit exclusief en inclusief btw. Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende valuta te kiezen zoals dollars, Engelse ponden, Australische dollars om enkele voorbeelden te noemen.

Je hebt ook de mogelijkheid om aan je offerte een kortingsregel toe te voegen evenals een korting over het gehele totaalbedrag.

Het boekhoudprogramma biedt je de mogelijkheid om direct de offerte naar je contact te verzenden. Dit kan per e-mail, via de post of een handmatige verzending. Stuur je de offerte digitaal dan kan de ontvanger de offerte direct goedkeuren en hoef je hier zelf dan niet voor achteraan. Na goedkeuring krijg je direct een e-mail met daarin de bevestiging. 

Moneybird nieuw contact toevoegen

3. Zakelijke facturen

Het opstellen en het verzenden van (periodieke) facturen werkt praktisch hetzelfde als het opstellen en verzenden van offertes. Je kunt onbeperkt facturen versturen per e-mail, per post, via Peppol of handmatig verzenden. 

Kies je er voor om de factuur per post te versturen, dan rekent Moneybird hiervoor 1 euro, maar dan zorgen ze ervoor dat het wordt uitgeprint en dat de factuur per post bij je klant terecht komt. Je hebt ook de mogelijkheid om een factuur op een specifieke datum te versturen. 

Eenmaal verstuurd, dan zie je bij het openen van de factuur aan de rechterkant een handig overzicht. Zo zie je het te ontvangen bedrag, factuurnummer, naam van het contact, de gekoppelde offerte, welke workflow er is ingesteld en de status van de factuur.

Vooral de status van de factuur is interessant. Je weet dan precies wanneer het tijd is om je klant herinneringen te sturen wanneer de factuur nog niet is voldaan. De herinneringen kun je handmatig versturen vanuit Moneybird, maar je kunt dit ook automatisch laten verzenden of handmatig op pauze zetten. 

Verder biedt het online boekhoudpakket verschillende mogelijkheden om de facturen te laten betalen. Hiervoor zijn de volgende mogelijkheden beschikbaar: 

  • QR-code op je facturen
  • Online-betaalmogelijkheden zoals iDEAL en PayPal
  • Automatische incasso

4. Scannen en herkennen

Onder het menu-item “inkoop” kun je de inkomende facturen en bonnetjes toevoegen. Dit gaat allemaal vrij eenvoudig. Je kunt ervoor kiezen om de facturen en bonnen handmatig toe te voegen.

Maar je kunt er ook voor kiezen om de documenten die per mail binnenkomen door te sturen naar je speciale Moneybird e-mailadres. Moneybird zorgt er dan automatisch voor dat de documenten worden toegevoegd. 

Andere opties waarvan je gebruik kunt maken om documenten in te boeken is bijvoorbeeld de Moneybird app. Hiermee kun je bonnen scannen, facturen aanmaken en offertes bekijken. 

De UBL-facturen kun je handmatig uploaden of mailen naar je Moneybird administratie. In dat geval worden alle gegevens (je contact moet dan al wel bestaan) automatisch voor je ingevuld. 

5. Rapportages

In het menu vind je ook de tab “Rapportages”. Je vindt hier verschillende overzichten waaronder je balans en je btw-overzicht. Wat vooral handig is, is dat je deze rapporten in verschillende tijdsperiodes kunt bekijken. Dit kan per kwartaal, maand, jaar ook bijvoorbeeld van de maanden februari tot en met april. 

Alle beschikbare rapporten die je binnen rapportages kunt vinden zijn:

  • rapportage overzicht
  • resultaatrekening
  • balans
  • btw-overzicht
  • kasstroomoverzicht
  • debiteurenoverzicht
  • crediteuren overzicht
  • omzet per contact
  • kosten per contact
  • omzet per project
  • kosten per project
  • kolommenbalans

6. Urenregistratie

Moneybird geeft je ook de mogelijkheid om een urenregistratie bij te houden (alleen of per team). Deze optie vind je onder de menubalk “uren”. Nadat je een dag hebt gekozen om je werkzaamheden te registreren heb je 2 mogelijkheden. 

  1. Je registreert de uren die je nog gaat schrijven door op de timer knop te klikken. De timerknop kun je wanneer nodig is met een klik op pauze zetten.
  2. Je registreert de uren die je al hebt geschreven door zelf de “van en tot” in te vullen. 

De andere gegevens die je vervolgens invult zijn:

  • Pauzeduur – hoe lang je een pauze hebt genomen.
  • Omschrijving – een omschrijving van de activiteit dat je hebt ondernomen.
  • Contact – door het juiste contact te selecteren kun je eenvoudig zien hoeveel uren je hebt gemaakt.
  • Project – door een project te selecteren zie je eenvoudig hoeveel uur je kwijt bent geweest aan een project.
  • Declarabel – registreer de uren die niet in rekening gebracht kunnen worden door deze optie uit te schakelen.

Heb je de uren ingevoerd dan kun je deze eenvoudig terugkijken per dag. 

7. Automatisch je btw-aangifte versturen

Je btw-aangifte doen vanuit een boekhoudprogramma kan je veel tijd besparen. Gelukkig biedt Moneybird deze optie ook. De btw wordt automatisch berekend aan de hand van de inkoop- en verkoopfacturen die jezelf invoert.

Op de factuurregels kies je de juiste btw-tarieven en deze bedragen worden dan ook direct in je btw-aangifte opgesplitst. Simpel gezegd: je hebt eigenlijk geen omkijken meer naar over welk bedrag hoge en lage btw is geheven. 

Het versturen van je btw-aangifte is binnen Moneybird heel eenvoudig. Je gaat naar het menu rapporten en selecteer de optie “elektronisch btw-aangifte”. 

Vanaf hier controleer je de omzetbelastingnummer, selecteer je de juiste periode, controleer je de btw-aangifte en dan pas verzend je hem. Je ziet ook direct wat je moet betalen of terugkrijgt van de belastingdienst. 

De betalingen of het te ontvangen bedrag van de belastingdienst kun je binnen Moneybird boeken onder de categorie “Betaalde en/of ontvangen btw”.

8. Koppelingen

Moneybird geeft je ook de mogelijkheid om banktransacties te koppelen. Zo weet je precies welke facturen wel en niet zijn betaald zodat je een duidelijk overzicht hebt in je geldstromen. 

Zoals je kunt in zien in de afbeelding biedt Moneybird verschillende bankkoppelingen met bijvoorbeeld Bunq, ING, ABN-AMRO en Knab. Zit je toevallig bij een andere bank, dan kun je nog steeds banktransacties koppelen, maar dan zul je dit met de hand moeten doen (dit is overigens heel makkelijk).

Hieronder zie je een voorbeeld hoe het transactieoverzicht eruit ziet. De transactie met het groene bolletje is een transactie dat al gekoppeld is. De gele bolletjes zijn banktransacties die nog gekoppeld moeten worden. 

Moneybird transactie overzicht

De banktransacties waarvan Moneybird weet dat ze overeenkomen met de factuur worden automatisch voor je ingeboekt. Klik je bijvoorbeeld op de plus onder het gele bolletje dan kun je de betreffende factuur zelf selecteren en koppelen met de transactie.

Het is ook mogelijk om een koppeling te maken met bijvoorbeeld webshop software zoals Woocommerce en dergelijke. Afhankelijk van je betaalsysteem dien je hiervoor een koppeling te maken met Zapier. 

Maak je gebruik van Plug & Pay voor je website, dan heb ik goed nieuws. Binnenkort is een directe koppeling tussen Moneybird en Plug & Pay beschikbaar waardoor je geen Zapier koppeling hoeft te maken. 

Heb je een niet betalende klant, dan is er ook nog een handige koppeling met het bedrijf Online Incasso. Je kunt dankzij deze koppeling met Online Incasso een incassotraject starten. Uiteraard heb je altijd de mogelijkheid om een ander incassobureau in te schakelen. 

Moneybird koppelingen met diverse banken

Wat kost Moneybird?

Nu je meer weet over de mogelijkheden van Moneybird wil je misschien weten wat het online boekhoudprogramma nu kost. Moneybird biedt 3 verschillende pakketten aan. De pakketten en de prijzen zien er als volgt uit:

Moneybird prijzen

Zoals je op de afbeelding kunt zien is het enige verschil het aantal transacties die je per maand mag verwerken. Welk pakket voor jou het meest geschikt is, hangt dus af van de hoeveelheid transacties je verwacht.

Ben je net begonnen met ondernemen en verwacht je de eerste maanden niet veel transacties, dan kun je kiezen voor het goedkoopste pakket. Je kunt op een later moment altijd nog upgraden of downgraden mocht het nodig zijn. Dit geldt natuurlijk ook voor als je een duurder pakket kiest. 

Wat zeggen andere over Moneybird?

Voordat ik je meer vertel over mijn eigen ervaringen met Moneybird wil ik eerst nog enkele afzonderlijke en eerlijke ervaringen van andere Moneybird gebruikers met je delen. 

Moneybird is zo goed ontworpen – boekhouding wordt leuk

Deze boekhoudsoftware is van A tot Z afgestemd op de gebruiker. Bij elk proces kan tijd worden bespaard doordat een slimme functie is toegevoegd. De interface is duidelijk en intuïtief, zodat je zonder veel ervaring of training direct aan de slag kan! – Rob Honing

Moneybird is een vooruitstrevend softwarepakket!

Er zit enorm veel ontwikkeling en potentie in de software van Moneybird. Het pakket loopt ver voor ten opzichte van andere boekhoudprogramma’s. Daarnaast is Moneybird toegankelijk en betaalbaar. Ook voor de kleinere MKB-klanten is Moneybird ideaal. De intelligentie van de bankkoppeling is geniaal. Moneybird zit op tachtig procent herkenning! Dat evenaren de meeste pakketten niet eens.

Ons administratiekantoor en onze klanten zijn zo enthousiast over Moneybird dat we alleen nog maar met dit boekhoudsoftwarepakket werken!  – Stefan Jacobs

Super programma

Superfijn programma om mee te werken. Heerlijk eenvoudig, en vele mogelijkheden. Met name aanrader voor ZZP’ers en kleine bedrijven. – Carola de Groot

Superhandig Moneybird

Paar jaar geleden via mijn echtgenote in aanraking gekomen met Moneybird. En het verbetert constant. Je zou zeggen, is elke verbetering beter? Ja dat is het! Ga zo door. – Sietse Griffioen

De bovenstaande reviews komen van feedbackcompany. Zoals je kunt zien zijn de ervaringen van MoneyBird gebruikers uitermate positief. De gemiddelde score op feedbackcompany is dan ook 8.8 / 10.

Probeer het online boekhoudprogramma nu 60 dagen uit >>

Mijn Moneybird review

Nu je meer weet wat Moneybird is en welke mogelijkheden het allemaal heeft bieden, is het nu tijd geworden om meer te vertellen over mijn ervaringen met Moneybird. Inmiddels gebruik ik Moneybird al 3 jaar en ik moet zeggen dat het mij super bevalt. In het begin was het allemaal wel even uitzoeken hoe het werkt en de kennisbank doorlezen en de video’s te bekijken. 

Wel waren sommige dingen voor mij niet direct helemaal duidelijk. Zo wist ik niet goed hoe ik creditfacturen met inkomsten moest inboeken. Ik nam per mail contact op met de support en binnen ongeveer een uurtje had ik een duidelijk stap voor stap antwoord hoe ik de creditfacturen met inkomsten kon inboeken.  (voor het bedrag een – teken zetten en onderaan de inkoopfacturen pagina een vinkje zetten bij “deze creditfactuur bevat inkomsten die onder omzet vallen” aanzetten.)

Het opmaken en het versturen van offertes en facturen naar klanten gaat supereenvoudig. Je vult de benodigde gegevens in, je selecteert de gewenste verzendmethode en je bent klaar. 

Stuur je een factuur naar een klant binnen de EU, dan hoef je alleen nog het juiste btw-tarief te selecteren en Moneybird plaatst automatisch op je factuur “btw-verlegd”,  Ideaal dus.

Wat ik ook fijn vind is dat Moneybird op de hoofdpagina nadat je bent ingelogd ook doelen aangeeft voor wanneer je bijvoorbeeld je btw-aangifte moet doen. Zo weet je precies voor wanneer deze ingeleverd moet zijn. Ook geef Moneybird je een melding wanneer een factuur niet naar je klant verzonden kan worden. 

Kijk ik naar de gebruiksvriendelijkheid van het online boekhoudprogramma dan kan ik ook hiervoor een dikke plus geven. Zelfs het beheren van je administratie-instellingen is een stuk eenvoudiger geworden dan vroeger het geval was. Ik raakte daar op momenten nog wel eens de weg kwijt. Dit is niet meer het geval en werkt nu heel prettig als ik wijzigingen wil aanbrengen in mijn workflows.

Een super toevoeging van Moneybird is het zoeken van een adviseur voor ondersteuning en advies. Je vult je plaatsnaam in en Moneybird geeft een lijst met de dichtstbijzijnde en erkende adviseurs. 

Om mijn ervaringen af te sluiten wil ik het nog even hebben over de live webinars Moneybird geeft. Met enige regelmaat geeft Moneybird namelijk live webinars om het maximale uit je boekhoudprogramma te halen. Ze laten je live meekijken in een voorbeeld administratie en laten je stap voor stap zien hoe je bepaalde handelingen moet uitvoeren. Daarnaast kun je ook nog eens vragen stellen en deze beantwoorden ze ook duidelijk. Bekijk de onderstaande video maar eens.

Mijn conclusie

Mijn conclusie is dan ook dat Moneybird een uitstekend online boekhoudprogramma is waar zzp’ers, freelancers en Mkb’ers mee aan de slag kunnen. 

Wel raad ik je aan om zeker in het begin de documentatie / kennisbank artikelen naast te houden en het rustig aan door te nemen. Ben je eenmaal gewend geraakt, dan is het boekhouden met Moneybird heel fijn om te doen. 

Voordelen
  • Automatisch BTW aangiftes versturen met een paar enkele klikken
  • Het opmaken en het versturen van offertes en facturen naar klanten is super makkelijk.
  • Zeer goede support wat met je meedenkt en eventueel mee kan kijken in je administratie (je moet hiervoor WEL toestemming geven)
  • De nieuwe layout maakt het beheren van je administratie een stuk eenvoudiger dan eerst.
  • Mogelijkheid om binnen Moneybird te zoeken naar een adviseur in de buurt.
  • Mogelijkheid om je uren bij te houden.
Nadelen
  • Nog niet mogelijk om een ICP aangifte automatisch te versturen.

Jouw verrassing: probeer Moneybird 120 dagen uit

Waarschijnlijk ben je op deze pagina terecht gekomen omdat je overwoog aan de slag te gaan met Moneybird. Ik denk dat deze lange en uitgebreide review je alle informatie heeft gegeven die je nodig hebt om de juiste beslissing te maken. 

Door op de onderstaande knop te drukken krijg je direct toegang tot Moneybird en kun je het boekhoudprogramma 60 dagen vrijblijvend uitproberen. 

Maar ik wil je nog een exclusieve bonus aanbieden

Koop je Moneybird via de onderstaande link dan krijg je via deze website nog eens 60 dagen EXTRA GRATIS toegang tot Moneybird! Dus je kunt Moneybird voor 120 dagen gratis gebruiken! Klinkt als een super deal toch?

Als je 100% zeker wilt zijn dat je de proefperiode bonus krijgt volg dan de onderstaande stappen

  1. Open een nieuw incognito browser tab
  2. Kopieer en plak deze link: https://www.moneybird.nl/aanmelden?referrer=e5e3719f4c
  3. Kies een pakket 
  4. En ga aan de slag met Moneybird

Ik hoop dan ook dat je dankzij deze lange review meer te weten bent gekomen over Moneybird en mijn ervaringen. Heb je nog vragen, opmerkingen over deze review? Laat dan een reactie onderaan het artikel achter.

Over de auteur

Jelle Damen

Hé! Ik ben Jelle en inmiddels alweer 7+ jaar een ambitieuze (internet) ondernemer met een passie voor zo'n beetje alles wat met internet te maken heeft. Op deze website deel ik al mijn kennis en ervaringen met verschillende manieren van online geld verdienen, waaronder affiliate marketing, beleggen en crypto. Mocht je vragen hebben, mail dan gerust. Mocht je meer over mij willen weten, klik dan op de website knop hierboven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *