SMAA Starten: 7 Handige Tips
Een SMMA starten en vanaf de grond af aan opbouwen is al een hele klus maar valt nog te overzien. Een goedlopend en winstgevend online bedrijf starten daarentegen is echt vele malen ingewikkelder dan je op het eerste oog zou denken.
Ik kan me dan ook heel goed voorstellen dat je tijdens het proces door de spreekwoordelijke bomen het bos op den duur niet meer ziet in de jungle die social media marketing heet.
In dit artikel daarom een aantal zeer waardevolle tips die jou, wanneer je ze stap voor stap en op chronologische volgorde uitvoert, absoluut zullen helpen tijdens je eerste SMMA avontuur.
Wat is een SMMA?
SMMB is de Nederlandse afkorting voor een Social Media Marketing Bureau. Het is dus in feite een bedrijf dat de social media verzorgt voor externe partijen. De werkzaamheden van een SMMB bestaan hoofdzakelijk uit het smeden van een concreet marketing plan, met als doel meer bezoekers, leads en verkopen te genereren.
Ook het concreet maken van dit marketing plan in woord en beeld hoort bij de dagelijkse activiteiten van een SMMB.
1. Kies je niche
Je niche is de uiteindelijke focus van jouw bedrijf, je werkveld. Door het bepalen van je niche creëer je een helder beeld van de specifieke branches en sectoren waarin je gaat werken. Je verkleind hiermee je blikveld naar een beperkter maar duidelijker doel. Wanneer je dat doel steevast in het vizier houdt heb je gegarandeerd al een streepje voor op je concurrentie.
Zeker in de opstartfase van je bedrijf is het verstandig om je hoofdzakelijk te richten op bedrijven met goede financiële capaciteiten. Met het geld dat je met dergelijke projecten verdient kun je niet alleen jouw social media marketing agency starten starten maar ook verder uitbouwen.
2. Begin klein en overzichtelijk
De uitspraak “don’t bite off more than you can chew” ken je vast wel. Dit citaat past dan ook perfect bij de volgende tip die ik je echt op het hart willen drukken. Veel entrepreneurs die een SMMB starten doen dit in het begin alleen. Is dit bij jou ook het geval? Wees dan niet bang om klein te beginnen, want groeien kan immers altijd nog.
Zorg dat je een klantenbestand aanlegt met een aantal klanten in het kleinere segment. Dit zorgt niet alleen voor overeenkomsten tussen jouw onderneming en die van de klant zodat er meer verwantschap ontstaat, maar ook voor een samenwerking op een persoonlijker niveau.
Dat selecte groepje klanten gaat je helpen om je merk verder uit te bouwen, naamsbekendheid te genereren en een portfolio op te bouwen.
3. Stel reële doelen
Een SMMB starten betekent haalbare doelen stellen. En dit is niet alleen belangrijk voor jezelf maar even te meer voor je klanten en later misschien zelfs voor je personeel. De verwachtingen die je bij hen en bij jezelf schept dien je zoveel als mogelijk waar te maken.
Heb je jezelf bijvoorbeeld als doel gesteld in een later stadium personeel in te huren, zorg dan dat je op de hoogte bent van de sociale en financiële verplichtingen die hierbij komen kijken.
Ben je van nature geen manager, zorg dan dat je iemand anders in deze rol positioneert om onduidelijkheid en ongenoegen onder je werknemers te voorkomen. Het scheppen van te hoge verwachtingen die je niet waar kunt maken richting je clientèle is natuurlijk helemaal uit den boze, dat behoeft geen uitleg.
4. Promoot jezelf online
Wellicht klinkt het overbodig dit te benoemen, maar jezelf online promoten is van groot belang voor een startende SMMB. Want een social media marketing bureau starten is één, maar daadwerkelijk klanten werven is in het begin misschien wel het meest lastige.
Om naamsbekendheid te genereren kun je onder andere lid worden van verschillende groepen op sociale media. Hier kun je jouw diensten en expertise tonen en jezelf in the picture zetten.
Ook het runnen van een kwalitatieve bedrijfswebsite is van levensbelang voor een SMMB. Zorg er ten minste voor dat belangrijke gegevens zoals je expertise, de diensten die je aanbied, prijzen en je contactgegevens pontificaal in beeld komen wanneer men op jouw website beland.
5. Ontwikkel een adequate social media strategie
Alleen het hebben van accounts op diverse sociale mediakanalen is natuurlijk niet voldoende om naamsbekendheid te genereren voor een bedrijf. Er moet echt actief content geplaatst worden om de diensten onder de aandacht te brengen.
Maak dan ook gretig gebruik van de vele functies die je worden aangeboden door bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Instagram.
Consistent berichten plaatsen met verschillende soorten accounts is key, want de concurrentie op de tijdslijnen van potentiële klanten is moordend. Hiervoor zul je vooraf een draaiboek moeten ontwikkelen, zodat je niet als een kip zonder kop aan de gang gaat. Je zult hiervoor eerst voldoende kennis moeten vergaren over de diverse social media platformen zodat je begrijpt welk platform je kunt gebruiken voor een specifiek doel.
Je biedt immers een service aan welke zich richt op het volbrengen van een specifieke missie. De juiste tactiek is daarom erg belangrijk.
6. Bouw je portfolio gestaag uit
Potentiële klanten huren je doorgaans in op basis van jouw eerdere werkervaring en succesverhalen. Laat daarom zien wat je in huis hebt door een solide portfolio uit te bouwen. Een portfolio is een uitgelezen kans om jezelf in een positief daglicht te stellen door goedlopende projecten in the picture te zetten. Hier horen natuurlijk ook recensies en feedback van je klanten bij.
Voor een SMMB zullen resultaten in de vorm van cijfers ook zeer effectief zijn. Spijkerharde cijfers rondom de stijging van bezoekersaantallen en leads zullen potentiële klanten beslist over de streep trekken om met je in zee te gaan.
Geef je jouw prospects daarnaast ook nog eens het uitzicht op flinke tijdswinst binnen hun bedrijf, en je hebt ze te pakken!
7. Volg de laatste trends in social media op de voet
Jouw social media marketing agency starten starten valt of staat met jouw kennis binnen het voortdurend veranderende landschap van de diverse social media platforms. Niet alleen de algoritmes van de platforms veranderen in rap tempo, maar ook worden er bijna wekelijks nieuwe functies en tools uitgerold.
En het is aan jou om bij de tijd blijven!
Een feit dat onophoudelijk zal blijven gelden is weliswaar dat je unieke content moet creëren. Dit kun je natuurlijk enkel doen door scherp in de gaten te houden waar je SMMB concurrenten mee bezig zijn. Houdt de prestaties van je concurrenten dan ook goed in het oog zodat je niets mist.
Nu je deze waardevolle tips gelezen hebt kun je vol goede moed je SMMB starten. Een laatste advies dat we je op de valreep nog graag willen meegeven is: laat je nooit of te nimmer ontmoedigen door de vele hindernissen die je op je weg naar succes tegen zult komen.
Het zal echt niet altijd gemakkelijk zijn, maar onthoud dat Rome ook niet in één dag gebouwd is. En met drie passen vooruit en eentje achteruit kom je er vast en zeker ook. Door dit artikel te lezen heb je de eerste voorbereidende stappen al gezet en is de fundering gelegd. Nu is het een kwestie van volharding en doorzettingsvermogen om jouw smmb bedrijf tot een waar succesverhaal te maken.
Over de auteur
Jelle
Hé! Ik ben Jelle en inmiddels alweer 7+ jaar een ambitieuze (internet) ondernemer met een passie voor zo'n beetje alles wat met internet te maken heeft. Op deze website deel ik al mijn kennis en ervaringen met verschillende manieren van online geld verdienen, waaronder affiliate marketing, beleggen en crypto. Mocht je vragen hebben, mail dan gerust. Mocht je meer over mij willen weten, klik dan op de website knop hierboven.