
Op zoek naar een goed verdienmodel voor je website? Een verdienmodel van je website maken klinkt natuurlijk hartstikke leuk, maar voor veel website-eigenaren lijkt het een typisch gevalletje “te mooi om waar te zijn”. Voel jij je al aangesproken?
Zet je vooroordelen dan eventjes in de ijskast en lees dit artikel door. Ik laat je namelijk kennismaken met zes verschillende verdienmodellen om geld te verdienen met je website, en daar zit er altijd wel eentje tussen die jou aanspreekt of bij je past.
1. Affiliate marketing
Wat je feitelijk doet bij affiliate marketing als verdienmodel voor je website is het promoten van een product of dienst van een ander bedrijf, waarnaar je jouw lezers vervolgens doorverwijst. Voor mij persoonlijk is affiliate marketing één van mijn favoriete verdienmodellen voor websites.
Gaan bezoekers vervolgens via jouw website en affiliate link over tot een aankoop, dan ontvang jij hiervoor een commissie. Deze commissie kan een vast bedrag zijn per aankoop maar ook een percentage van het aankoopbedrag. Maar hiervoor heb je wel een goed affiliate programma of netwerk nodig.
Een netwerk die ik veel gebruik is PayPro. Je vindt hier vooral e-books en cursussen met vooral hoge commissies. Deze variëren tussen de 7 euro en 250 euro per verkoop. En er zijn zelfs producten op PayPro te vinden die nog een hogere commissie geven.
Alvorens je overgaat op het toepassen van affiliate marketing is het van groot belang dat je weet wat de behoefte is van jouw doelgroep. Het heeft namelijk weinig tot geen zin om lukraak wat affiliate links op je website te planten, in de hoop hier verkopen uit te genereren.
Ervaring leert dat pas zodra je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn, je ook daadwerkelijk doelgericht kunt adverteren en zo een verdienmodel van je website kunt maken.
Voor meer informatie hoe je affiliate marketing op de juiste manier toepast, bekijk dan deze video >>

2. Tonen van advertenties
Een ander verdienmodel voor je website is het tonen van advertenties. Heb je een goed bezochte website, dan kun je in je artikelen die je geschreven hebt advertenties tonen.
De meest bekende manieren om advertenties op je website te laten zien is door gebruik te maken van Google Adsense of Ezoic. Bij beide platformen kun je zelf bepalen waar je de advertenties op je website wilt tonen. Maar je kunt niet bepalen welke dit zijn. Dit wordt namelijk bepaald door de algoritmes die ze gebruiken.
Google Adsense is gratis en vrij eenvoudig op je website te installeren. Wel is het belangrijk dat je de richtlijnen van Google Adsense volgt, anders loop je de kans dat de advertenties op je website worden uitgeschakeld.
Ezoic is een groot internationaal advertentieplatform waar ik zelf gebruik van maak. Aanmelden is evenals de meeste tools waar je toegang tot krijgt gratis. Het unieke aan Ezoic is dat ze naast het plaatsen van advertenties deze ook nog eens automatisch testen.
Door de advertenties te testen wordt er gekeken op welke manieren je inkomsten uit advertenties geoptimaliseerd kunnen worden. Ook heb je bij Ezoic de keuze uit verschillende lay-outs en posities voor de advertenties zodat ze bijvoorbeeld ook op een smartphone goed worden weergegeven.
Beide platformen zijn goed te gebruiken als een verdienmodel voor je website. Wel is het belangrijk dat je dus bezoekers hebt op je website wil je met het tonen van advertenties online geld verdienen.
3. Een webshop starten als verdienmodel voor je website
Het starten van een webshop kun je op verschillende manieren doen. Je kunt namelijk een online winkel beginnen met producten, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen een webshop te openen waarin digitale of online producten de boventoon voeren.
Voorbeelden van dit soort producten zijn bijvoorbeeld online trainingen en cursussen, een membership-website of e-books. Er is overigens ook nog een onderscheid te maken als je kiest voor de verkoop van fysieke producten.
Je kunt namelijk een eigen voorraad aanleggen waarbij je de producten zelf gaat verzenden, maar een vorm welke meer en meer aan populariteit wint is het zogenoemde dropshipping. Je kunt er ook voor kiezen om producten via Bol.com of Amazon te verkopen.
Weet wel dat bij het starten en onderhouden van een webshop niet iets is wat je er even bij doet. Het kost namelijk wat tijd en je online zichtbaarheid is namelijk erg belangrijk om klanten naar je webshop te krijgen.
Wees daarnaast ook uniek. Gebruik geen gekopieerde productteksten van de fabrikant. Zelf geschreven en unieke productteksten versterken je website en laten je websitebezoekers zien dat je er ook echt iets vanaf weet. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor productfoto’s. Zorg ervoor dat de beeldmateriaal van je webshop er echt laat springen.
Dropshipping als verdienmodel voor een website is een constructie met een relatief laag risico, waarbij de webwinkel zelf geen eigen voorraad hoeft te hebben en de producten dus ook niet zelf hoeft te verzenden.
De leverancier van het product levert de spullen namelijk rechtstreeks aan de consument wanneer er een bestelling plaatsvindt. Je fungeert dus in feite als tussenpersoon. Er zitten echter wel een aantal nadelen aan dropshipping en het is dan ook erg belangrijk om hiermee rekening te houden.
Zo is de webshop eigenaar (jij dus) verantwoordelijk en juridisch aansprakelijk, terwijl je de bestelde producten mogelijkerwijs nog nooit met eigen ogen gezien hebt. Daarnaast heb je ook nog de verplichting om een deugdelijke klantenservice op te zetten.

4. Een training of online cursus
Wanneer je van een bepaald onderwerp veel af weet kun je overwegen om je eigen producten te maken zoals trainingen of online cursussen en deze aanbieden op je website. Door van je website of een gedeelte ervan een membership-website te maken creëer je als het ware een digitale leeromgeving.
Om toegang te krijgen tot deze leeromgeving kunnen je klanten bijvoorbeeld een abonnement afsluiten waar zij maandelijks, jaarlijks of zelfs eenmalig bedrag aan jou betalen. Dit is dan ook het verdienmodel van je website.
Een goed systeem dat je hierbij helpt is Huddle van IMU.nl. Je kunt dit het beste zien als een eigen ledensite / e-learning platform in eigen beheer en op je eigen domeinnaam.
Je deelt op dit platform op een gemakkelijke wijze je eigen digitale programma’s zoals PDF’s, video’s of audiobestanden. Wat extra fijn is, is dat de omgeving ook nog eens geoptimaliseerd is voor mobiele weergave. Hierdoor kunnen je leden altijd en overal je training volgen.
Een ander voordeel is dat je er ook een community eromheen kunt bouwen. Je leden kunnen met elkaar in gesprek gaan en dat maakt je ook direct minder afhankelijk van social media platformen zoals Facebook.
Voor meer informatie hoe het platform werkt of toegang tot een gratis proefversie klik hier >>
5. Een e-book schrijven
Zelf een e-book schrijven, publiceren en vervolgens aan de man brengen behoort ook tot één van de mogelijkheden om van je website een extra verdienmodel te maken. Het schrijven van een e-book is zelfs gemakkelijker dan je zou denken, want het hoeft echt niet een honderden pagina’s lang verhaal te worden.
De verkoopwaarde hangt namelijk sterk af van de kwaliteit van de inhoud. Gek genoeg hoef je een e-book niet eens helemaal zelf geschreven te hebben.
Verdiep je maar eens in het fenomeen Private Label Rights (PLR). Deze Private Label Rights kun je aankopen, en geven je vervolgens de mogelijkheid om digitale producten die niet van jou zijn op een aantal vlakken aan te passen en weer te verkopen.
Zo zou je bijvoorbeeld de PLR van een Engelstalig e-book kunnen kopen en het boek vervolgens vertalen naar het Nederlands.
Daarna kun je het Nederlandstalige e-book op de Nederlandse markt verkopen onder jouw naam. Een heleboel verschillende digitale producten bieden de mogelijkheid tot het aankopen van de Private Label Rights.
Zo zijn er PLR van blogartikelen, videotrainingen, software, video’s en e-books dus.

6. Je eigen diensten verkopen
Het laatste verdienmodel is de verkoop van je eigen diensten misschien wel één van de meest voor de hand liggende manieren om van je website een verdienmodel te maken. In dit geval richt je jezelf op het aan de man brengen van uren.
Het is dus de bedoeling dat de bezoekers van jouw website je gaan inhuren voor het uitvoeren van een specifieke klus of taak. Dit kunnen allerhande werkzaamheden zijn. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het schrijven van op maat gemaakte teksten, het doen van de boekhouding, het bouwen van een website, het plaatsen van berichten op zakelijke sociale media kanalen of het plannen en uitvoeren van online marketing strategieën.
Je leest het al, er zijn tegenwoordig talloze online diensten die je als entrepreneur kunt aanbieden om zo je inkomsten flink wat op te krikken. En dit alles zonder dat je ergens fysiek aanwezig hoeft te zijn.
Werken op afstand en zelfs vanuit het buitenland wordt op deze manier steeds gemakkelijker en aantrekkelijker, maar natuurlijk kleven er ook wat nadelen aan het online verkopen van diensten.
Gezien er slechts 24 uur in een dag zitten kun je nu eenmaal niet meer uren verkopen, en wanneer je erg goed bent in wat je doet kan dit helaas aardig vlug leiden tot een inkomstenplafond.
Laat jezelf in dit geval niet direct uit het veld slaan, want het verhogen van je uurtarief geeft op den duur best nog wat speling.
Tot slot
Welk verdienmodel je voor je website gaat gebruiken maakt uiteindelijk niet eens zo heel veel uit. Per slot van rekening gaat het erom dat je bezoekers naar je website ziet te krijgen. Zonder bezoekers immer geen verkopen, en zonder verkopen zul je niets verdienen. Jezelf goed informeren over de verschillende manieren hoe je traffic kunt genereren is daarom minstens zo belangrijk.
Over de auteur
Jelle
Hé! Ik ben Jelle en inmiddels alweer 7+ jaar een ambitieuze (internet) ondernemer met een passie voor zo'n beetje wat alles met internet te maken heeft. Op deze website deel ik al mijn kennis en ervaringen met verschillende online verdienmodellen waaronder affiliate marketing, beleggen en crypto. Mocht je vragen hebben, mail dan gerust. Wil je meer over mij weten? Bekijk dan de "over mij" pagina.